Hommikul vaatab aknast vastu imeline ilm. Otsustad, et täna lähed tänavatele pildistama. Paned oma koti kokku ja suundud välja põnevaid hetki otsima. Kõnnid mööda tühje ja siis vähem tühje teid, vaatad erinevaid maju, inimesi, silte, autosid, varje, päikest, mustreid, värve, kompositsioone ning ühel hetkel enam ei tea, kuhu vaadata või mida teha, sest infot on liiga palju. Kas tuleb tuttav ette?
Olgem ausad, tänavafotograafia võib mõnikord olla väga raske hoomata, eriti kui minna pildistama ilma kindla eesmärgi või ülesandeta. Seejuures ongi kõige mõistlikum enne kodust väljumist omale kirja panna kindel eesmärk, mida minna täna jahtima. Õnneks on olemas inimesi, kes on selle peale juba mõelnud ning teiste abistamiseks kirjutanud raamatu. Brian Lloyd Duckett annab oma teoses „52 ülesannet: tänavafotograafia” („52 assignments: Street photography”) nagu pealkirjast juba aimata, 52 ülesannet, mida täita, et oma oskusi ja mõtlemist parandada. Olen välja noppinud nendest viis, mida juba järgmine kord välja minnes rakendada.
1. Aja märk
Eesmärk: kuus pilti, kus silt või märk on pildi tähtsaim osa
Iga linn on täis liiklusmärke, plakateid, poeaknaid, reklaame jne. Kui piisavalt lähedalt vaadata, võib näha sarnasusi sildi ja seda ümbritsevate inimeste või asjade vahel. Pööra tähelepanu siltidele ning uuri erinevaid võimalusi, kuidas saaksid seda ära kasutada. Kui oled tausta ära valinud, siis jää ootama elementi, mis viiks pildi järgmisele tasandile. Mõnikord tuleb kaua oodata, kuid see annab võimaluse uurida valguslahendusi ja perspektiive. Kui pildistad poeakent, siis proovi enda peegeldust mitte peale jätta, pildista väikse nurga alt, mitte otse. Kuigi hea pilt võib olla naljakas või isegi vastuoluline, siis proovi vältida solvangut, kui oma silti ja inimest kõrvutad.
2. Vali värv
Eesmärk: pildiseeria, mida ühendab sama värv
Ülesanne on lihtne ‒ vali omale üks dominantne värv ja proovi leida sellega mitu subjekti. Kui satud peale oma valitud värvile, siis otsi veel midagi sama tooni. Kui need on üksteisest kaugel, proovi vältida pildil üleliigset müra. Mida monotoonsem ja ühtlasem taust on, seda paremini see tehnika töötab. Järeltöötluses võid värvi intensiivsust tõsta, et värvi paremini esile tuua.
3. Mitte ühtegi halli varjundit
Eesmärk: kuuest kontrastsest mustvalgest pildist koosnev ühtne seeria.
Võid pildistada raw formaadis, et anda rohkem järeltöötlusele võimalusi. Mõtle hoolikalt kompositsiooni üle: suured ja/või lihtsad kujud töötavad kõige paremini. Tühjad alad moodustavad samuti olulise osa. Kui kaamera võimaldab, siis võid isegi pildiotsija või ekraani monokromaatiliseks teha, et näha kompositsioone segavate värvideta.
Hea aeg selleks on varajased hommikutunnid, kui varjud on pikad ja inimesi liigub vähem ringi. Inspiratsiooni saamiseks võid vaadata fotograafide Fan Ho ja Daido Moriyama töid.
4. Püüa pilku
Eesmärk: püüda kaadrisse otse kaamerasse vaatav pilk
Proovi kasutada objektiivi vahemikus 28mm kuni 50mm. Pika toruga üle tee pildistamist võib pidada veidraks ja kahtlaseks. Selle ülesande all ei ole mõeldud, et keegi poseerib sulle, vaid vajutada kohe nupule, kui keegi su valitud kompositsioonis kaamerasse vaatab. Oma subjekti tähelepanu püüdmiseks võid teha mõne sihiliku liigutuse või isegi hüüda teda, kuid pead olema kiire. Pärast pildi saamist naerata ja täna inimest. Kui keegi küsib, kas tegid temast pilti, siis võid julgelt seda tunnistada, sest avalikus ruumis on pildistamine täiesti lubatud.
Võid uurida Dougie Wallace’i töid, et näha, kuidas silmside võib hea pildi suurepäraseks muuta.
5. Koera elu
Eesmärk: üheksa 1:1 formaadis pilti koertest, mida saab ühendada ühtseks ruudustikuks
Koerad on pikalt tänavafotograafia osaks olnud ja nad võivad olla suurepärased subjektid. Nad ei saa pahaseks, kui neid pildistada, nad vaatavad sulle otse silma ja on imearmsad. Lihtsalt jalutada ja suvalisi pilte koertest teha ei ole ilmselt piisav, et vaataja pilku kauemaks kinni hoida, seega peaks neil piltidel olema siht. Parim viis selleks on valida teema ja sellele keskenduda. Näiteks: koerad autos; koerad ühistranspordis; koerad, kes näevad välja nagu nende omanikud; koerad kandmas midagi (mütsid, jakid, ehted, jalanõud) jne.
Proovi alati pildistada looma silma kõrguselt, et tekiks silmside ‒ see püüab vaataja tähelepanu. Kasuta võimalikult kiiret säriaega, sest koerad kipuvad liikuma palju.
Inspiratsiooniks vaata fotograafide Elliott Erwitti, Dougie Wallace´i ja Tony Ray-Jonesi pilte.
Tekst: Katriin Kents