Fotograaf Eric Kimi 100 nõuannet tänavafotograafile vol 9

Selleks, et tänavafotograafiast paremini aru saada, pani fotograaf Eric Kim kokku raamatu “100 nõuannet tänavafotograafia meistritelt”.

See siin on üheksas postitus seerias. Eelmiseid postitusi näed:
Nõuanded 1-10, Nõuanded 11-20, Nõuanded 21-30, Nõuanded 31-40, Nõuanded 41-50, Nõuanded 51-60, Nõuanded 61-70, Nõuanded 71-80.

Inglise keelest tõlkis Toivo Tenno, toimetas Andra Hamburg.

Jube Juss “Hommik, uinak, udu”.

81. Katseta filmiga!

Pole vahet kas pildistate filmile või kasutate digitaalaparaati. Üks ei ole teisest etem, vaid nad on lihtsalt erinevad. Ostke kõige odavam töökorras analoogfotoaparaat ja pildistage täis kuskil 15-20 filmi. Tänapäeval on lihtne leida ka firmasid, kes teie filmid ilmutavad ja pärast skannivad. Analoogfotograafia õpetab teile kannatlikkust, aeglasema protsessi nautimist ning põnevust ja rõõmu üle pika aja oma fotode nägemisest.

82. Olge valmis fotosid välja viskama. 

Redigeerimine (parimate piltide valimine) on fotograafias üks olulisemaid asju. Probleem on selles, et tänapäeval aetakse segi redigeerimine järeltöötlusega. Nii, et kui te lähete koju ja ütlete, et te redigeerite pilte, tähendab see tegelikult seda, et töötlete oma fotosid ümber. Milles probleem küsite? Probleem on selles, et teie arvates muudab see foto paremaks, kuid mitte ükski järeltöötlus ei suuda keskpärasest fotost teha suurepärast. Parimate fotode väljavalimine on raske, eriti kui teil on neid samast stseenist mitu. Igal fotol on oma tugevus, kuid võitja saab olla vaid üks. Kuidas leida see õige? Vastus on lihtne. Usaldage oma kõhutunnet. Valige need fotod, mis räägivad teiega.

83. Jätke fotodele hingamisruumi, ärge asuge neid kohe hindama. 

Enda fotode redigeerimisel on tihti takistuseks see, et oleme nendega emotsionaalselt seotud. Eriti, kui hakata nendega kohe tegelema. Meil on veel meeles, et pildistamise ajal tundus kõik õige ja pidi tulema hea võte. Kaadrid on kui meie lapsed, nad on meile kallid, kuid pidagem ikka meeles, et tegemist on ainult fotodega. Nii, et varuge kainet meelt.

Kuulus fotograaf Garry Winogrand ei töödelnud pärast pildistamist oma fotosid aasta aega, et end oma piltidest emotsionaalselt lahti ühendada ja pildistatud fotod unustada. Teie ei pea tervet aastat ootama, piisab, kui saate hakkama nädalaga. See annab teile fotodest piisava kauguse, mis omakorda aitab teil piltide redigeerimisel objektiivsemaid otsuseid teha.

84. Ärge kunagi fotografeerige selleks, et kellelegi meeldida.

Paljud fotograafid teevad pilte selleks, et sotsiaalmeedias võimalikult paljudele meeltmööda olla. See on vale tee. Tehke fotosid nii, nagu te ei näitaks neid iial mitte kellelegi. See muudab teie tööd autentsemaks ja isikupärasemaks. Te peaksite pildistama eneseteostuse ja oma isikliku rahulolu nimel. Kui keegi tõepoolest ei näeks teie fotosid, kas ka siis oleksite sama agarad pildistajad? Kui teil on annet, leiavad teie fotod ise tee austajate hinge. See on kõige ausam tee tippu.

85. Pildistage oma tagahoovi!

Omaenda tuttavat ümbruskonda on raske fotografeerida. Kõik on juba ammu nähtud, tuttav ja igav, kuid sellel on oma eelis. Mida igavam on koht, seda rohkem peate vaeva nägema, et teha huvitavaid fotosid. Selline väljakutse aitab teil olla loovam.

86. Looge fotosid, mis ei vaja midagi kõrvale.

Proovige muuta iga foto täiuslikuks pärliks. Proovige teha nii võimas pilt, et see suudab iseseisvalt seista ilma välise kontekstita. Tugev üksikpilt on sageli universaalne ja seda saab hinnata igaüks, sõltumata nende kultuurist, maailmavaatest või vanusest. Tugev üksikpilt süütab vaataja meeled ja elab koos nendega. Isegi kui olete enne surma loonud ühe meeldejääva pildi, olete teinud oma töö fotograafina.

87. Oluline on tulemus! 

Fotograafias on tähtis tulemus. On nii, et foto kas töötab või mitte. Pole tähtis kunas, kuidas ja mis aparaadiga te pildi jäädvustasite. Tähtis on tulemus. Teeme küll pidevalt fotosid, mis nagu töötaksid, aga kahjuks mitte ühegi fototöötlusprogrammiga ei saa me seda paremaks muuta. Meile võib olla meeldejääv pildistamisprotsess, kuid vaatajaid see ei huvita. Nemad on orienteeritud tulemusele. Õppige olema enda ja oma piltide suhtes aus. Olge enda vastu siiras ja küsige endalt: “kas see foto töötab või mitte?”. Kui kahtlete, siis visake see prügikasti.

88. Abstraktne reaalsus.

Tegelikkus võib olla igav. See, mida vaataja näeb, on tegelikkuse, mitte reaalsuse abstraktsioon. Nii et mõelge fotosid tehes, mis võiks olla see lisakiht, mis pildi huvitavaks teeb? Kuidas saaksime muuta tegelikkust sürreaalsemaks ja abstraktsemaks? Ärge muutke fotosid liiga ilmekaks, lisage sinna mõistatus ja eemaldage kontekst. See sunnib vaatajat töötama tema isikliku tõlgenduse kallal. 

Teine tänavafotograafias kasutatav lähenemisviis on tuua kaadrisse draamat ja nii-öelda minilugusid, jättes lõpu lahtiseks ja andes vaatajale välja mõelda selle lõpp. See paneb vaataja mõtlema, tunnetama, unistama, fantaseerima, naeratama või nutma. Pange oma vaataja piltide ja tegelikkuse tõlgendamiseks tööle.

89. Jäädvustage oma elu tähtsad verstapostid! 

Fotografeerimisel ei tea kunagi täpselt millal ja mida oleks õige pildistada. Kas on see sisetunne ehk intuitsioon, mis sunnib päästikule vajutama või hoopis miski muu? Igal juhul klõps väärib riski. Kui hakkad kõhklema kas vajutada päästikule või mitte, siis õige on igal juhul vajutada. See aga milline hetk on oluline ja milline mitte, on meil kõigil erinev. See, mis on määrav teile, ei pruugi olla tähtis teistele. Seepärast jäädvustage neid hetki, mis on teile emotsionaalselt tähtsad. Tehke sisukaid fotosid oma sõpradest, lähedastest ja perekonnast. Tehke fotosid, mis ei leia sotsiaalmeedias kuigi palju meeldimisi, kuid pakuvad teile sisemist õnne ja rahulolu.

90. Reeglid teevad teid vabaks.

Kunstnikena oleme reeglite vastu. Tahame olla avatud, vabad ja piiramatud oma loovuses. Kuid teadke, et sageli reeglite järgimine aitab meil loovamaks muutuda. Fotograafias kehtivad teatud reeglid. Teadke, et need on lihtsalt loomingulised piirangud. Kui teil on piirangud, siis sunnite end nende tõttu loomingulisem olema. 

Paljud fotograafias kehtivad reeglid on lihtsalt juhised ja soovitused. Kuid on olemas kindel põhjus, miks nii paljud neist reeglitest on ajahambale vastu pidanud, kuna neis on teatavat tarkust ja kasulikkust. Kui alustate tänavafotograafiaga, järgige lihtsaid reegleid, nagu näiteks: ärge suumige, kärpige ega avaldage liiga palju fotosidega ning ärge vahetage pidevalt oma varustust. Kui olete selgeks saanud milleks need reeglid on, siis oskate neid murdes häid ja meeldejäävaid fotosid teha.